måndag, oktober 25, 2010

Cardio: Done!


Idag har allt flytit på väldigt bra, även om jag inte känner mig så väldigt peppad av någon anledning.. Känns lite tungt i allmänhet, jag gör det jag ska men varken mer eller mindre. Lite jobbig känsla i ryggen, och andningen, hoppas jag inte är på väg att bli sjuk bara!

60 minuter Cardio är avklarat, 20 min till gymmet, 20 minuter i uppförsbacke på gymmet och sedan 20 minuter hem. Körde 2 set utfallsteg med 10kgs hantlar bara för att fixa lite pump innan jag gick hem :)

Idag har jag rygg och vader på schemat, kommer ta det lugnt med tanke på hur jag känner mig. Troligen är det dock bara dietandet som börjar sätta sina spår.

Fått i mig en proteindrink med glutamin plus 5 ägg och 4 gulor sedan jag kom hem från cardion, svept ner allt och ska snart sätta i mig lite fiberpasta och kyckling.

Hoppas ni har en mer "taggad" dag idag mina vänner, och hoppas jag får till tagget tills ikväll!
Hörs, och kör hårt =))

7 kommentarer:

  1. Nedre rygg, vader och mage.. Jag känner ungefär samma som du idag skulle jag tro

    SvaraRadera
  2. Okej mja, hatar sådana dagar.. Men det är dessa man ska ta i ännu mer på.. Så länge man inte känner sig riktigt jekla dålig och att det är en risk för hälsan!

    SvaraRadera
  3. Du käkar inte dina ägg råa va? Håller tummarna för dig i vinter!

    SvaraRadera
  4. Hahah klart jag gör, dricker dem ju!!
    Tack ska du ha, värmer som tusan här uppe i norr! :)

    SvaraRadera
  5. Att tillaga äggen är faktiskt mycket bättre än att dricka dom. Jag skriver det här nu för att hjälpa dig, inte för att verka som en besserwisser =)

    Här är en läsvärd artikel skriven av en av moderatorerna på Kolozzeum som även för en blogg.

    http://traningslara.se/raa-agg-macho-coolt-och-smidigt-men-bra/

    Jag länkar även till en av de studier som använts som referens

    http://ajpgi.physiology.org/cgi/content/full/277/5/G935

    Från studien kan man läsa bland annat

    "Amounts of 5.73% and 35.10% (P < 0.005) of cooked and raw test meal, respectively, escaped digestion and absorption in the small intestine."

    Alltså, hos dom i studien som åt tillagade ägg gick 5.73% av proteinet "förlorat" jämfört med de som åt råa ägg, där 35.10% gick förlorat. Ganska stor skillnad!

    En annan anledning till varför man inte bör käka råa ägg är risken för

    1. salmonella
    2. campylobacter

    Risken att smittas av dessa är oftast väldigt liten i Sverige, jag tror att nästan alla ägg i Sverige är fria från salmonella.

    Tänk dig, du kan få i dig ca 30% mer protein från äggen om du tillagar dom först ;)

    Peace!

    SvaraRadera
  6. Aha okej tack ska du ha, har också hört nått om det där, men också att det inte ska spela någon roll. (att man får i sig 30% mer om man tillagar dem)

    Får ta och testa några veckors tillagning ist, och se om jag märker skillnad ;)

    Tack dock! :)

    SvaraRadera
  7. Alltså, det spelar ju egentligen ingen roll om du får i dig dom där förlorade 30%-en någon annan stans eller från tillagade ägg. Tänkte mest att det är en onödig förlust, både med tanke på proteinet men också ekonomiskt.

    Dessutom tycker iaf jag att tillagade ägg är mycket godare ;)

    Peace

    SvaraRadera