fredag, augusti 06, 2010

Tidig Axel och Tricepsträning, sedan beachvolley! SNART GRILL

Startade dagen med att gå upp runt 08.30 för att göra i ordning och äta mat innan det tidiga passet! Det blev en rejäl frukost med 6 stekta ägg, 2 wasasport, en muslitallrik och även en proteindrink på det!

Sedan var det i princip att göra sig i ordning för träningen!

Passet gick som vanligt denna vecka, väldigt bra, trots att jag ätit så lite innan =)

Körde axlarna lite annorlunda jämfört med vad jag brukar, har just börjat med sittande hantelpressar igen efter ett långt uppehåll p.g.a. att jag haft ont i axlarna!

Hantelpress:
20kg x 20
25kg x 15
30kg x 13
35kg x 11
40kg x 8

Hantellyft åt sidan för baksida axlar:
12,5kg x 20
18,5kg x 15
20kg x 12
22,5kg x 10

Enarms hantellyft åt sidan sittandes:
12,5kg x 15
15kg x 15
18,5kg x 14
ställde mig upp och droppade från 12,5 vanliga hantellyft väldigt strikt ner till 5kgs hantlarna!

Baksida axlar i cablecrossdrag:
dropset x 3
45kg - 35kg - 25kg

Sedan var det dags för triceps, har under sista axelövningen värmt upp armbågarna med lätta pushdowns!

Smal bänkpress:
60kg x 20
80kg x 15
100kg x 14
120kg x 11

Z-stångspressar:
20kg x 18
30kg x 14
40kg x 12

Sedan körde jag kickbacks med de lättaste hantlarna (5kg) i typ 7 set efter varandra, varannan arm åt gången!

I med proteindrinken, hem och laga käk och sedan iväg till stranden!

Som vanligt ångrar man lite granna att man varit på stranden, inte för att man får cardio eller så.. Utan för att man efteråt alltid har lite ont någonstans.. Idag har jag lite ont i ryggslutet!
Ska försöka knäcka till det innan jag sticker iväg till Tina och ska visa ÄN en gång vem grillmästaren nr. 1 är =))))

Ha en underbar helg allihopa, det är ju redan vila för mig igen imorgon, vi hörs kanske då!
Annars hörs vi på Bicep, lätt ben och Vadpasset på SÖNDAG!! =D

PUSS
OUT!

2 kommentarer:

  1. 120x11 i smal bänkpress är otroligt bra måste jag säga :o

    Nu känns det lite fel att ge dig tips som är betydligt större och har mer erfarenhet än mig, men tänker ändå ge dig ett litet tips till tricepsträningen ;)

    Kickbacks är faktiskt en övning man bör undvika, även som sista övning när man ska kräma ut det sista ur muskeln. Triceps långa huvud fäster på skuldran som per automatik glider framåt tillsammans med axeln när man blir trött(precis som att man under de sista repsen böjer sig bakåt under bicepsövningar), vilket är dåligt ur skadesynpunkt, men det är inte varför kickbacks är dåliga. När överarmen ligger intill kroppen som i en kickback är det väldigt svårt att få någon träningseffekt i triceps långa huvud ur anatomisk synvinkel. Ska inte gå in för djupt i ämnet :P

    Ett bra alternativ som sista övning är sittande enhandspress som enligt forskning aktiverar ALLA tre muskler i triceps brachii maximalt, vilket förvånadsvärt få tricepsövningar gör. Här är en artikel om varför kickbacks är en övning man bör undvika:

    http://traningslara.se/daliga-ovningar-pa-gymmet-del-5/

    Hoppas det jag skrev makes any sense, så att säga :)

    SvaraRadera
  2. Det var mig en bra förklaring, var iofs första gången jag körde dessa på väldigt länge, har aldrig haft dem i mitt schema egentligen. Men kan vara kul att variera ibland =)

    SvaraRadera