fredag, april 12, 2013

ang. Sveriges profiliering baserat på utseende.

Detta är ett väldigt hett ämne i dagens Sverige. Att man som polis får till uppgift att gå efter olika stereotyper och sedan tvinga dem till provtagning och bevisa att man INTE är skyldig. Mao är man SKYLDIG tills motsatsen är bevisad. Låter sjukt, inte sant?

Detta är för mig och många andra helt skruvat, att ett land som annars är så stolt över vår goda sociala standard och det talas så mkt om att "Vi gillar olika". Visst, citatet "Vi gillar olika" är iofs från aftonbladet, men i Sverige vill vi gärna ses som sådana.

I själva verket är vårt land tvärt emot detta och det finns i princip hur många bevis som helst på ämnet.

Igår vart jag utsatt för så kallad "muskelprofiliering", som även Poliserna kunde relatera till när jag nämnde detta för dem. Kort fattat, de tog in mig på pissprov efter endast ha sett mig i jacka och en stor tshirt. Då blev jag direkt misstänkt och de tog med mig till stationen. Summering: Poliserna kommer varken hitta något olagligt från mig eller min polare som också vart medtagen. När brevet dämper ner i inkastet kommer jag lägga upp det på bloggen. (Har också självklart JO-anmält detta)

(Läs mer om detta i inlägget innan detta.)

Länk till nyheten på Höglandsnytt.

Notera mitt inlägg på artikeln jag länkat hehehe.

Citerar lite för mig konstiga uttryck:

"Tillslagen kom efter en tids spaningsarbete."
Kanske stämmer i något av fallen, men absolut inte mot mig och de andra som fick lämna prov på gymmet. Försöker polisen få medborgarna att tro att detta inte var på så lösa grunder som deras "magiska ögon" och luktsinne att det känner på sig vilka som använder bara genom att titta?

”Polisen har jobbat med detta en längre tid”: Samma sak här, kanske i nått av fallen. INTE i fallen där de bara tagit personer pga utseende.

Bilden är ej från dessa sammanhang, poliserna igår var civilt klädda.

Åter till ämnet!

Jag talar inte bara om det som många hårt tränande individer och atleter blir utsatta för i gymmet. Så kallad "Muskel-profiliering", utan också om personer som gillar en viss typ av musik, har en annan etnicitet mm.

Ta till exempel personer som gillar reggae-musikens rytm och positiva budskap. Hur ofta tror ni inte att dessa blivit stoppade för pissprov och poliser som kollar deras ögon? Jag själv känner minst en person från Umeå som blivit behandlad så, inför MASSOR av folk på gatorna mitt i centrala stan.
Han fick senare en skriftlig och muntlig ursäkt av inblandad polis, men som han själv sade till mig: "Det är inte mig dom ska be om ursäkt till, utan till alla personer runt omkring mig som fått förutfattade meningar och inte kommer att känna till att jag vart oskyldigt dömd på förhand."

Detta är knappast det enda fallet av "drog-profiliering", dock ett fall jag känner till.

Nu till det kanske absolut värsta, som det skrivit om otaliga gånger om i tidingar och talats om på tv. Hur Svenska poliser blev tillsagda att kolla folk med invandrarbakgrund i tunnelbanorna i sthlm för att se om dessa var i Sverige illegalt eller ej. Man tänker för sig själv att det ej kan vara sant, men tyvärr har Sverige blivit ett sådant enormt storebrors-samhälle.

Sverige är inte ett land som gillar olika, vi ska alla passa in i deras syn på hur en människa ska bete sig, röra på sig och framförallt se ut. Droger får ENDAST användas om staten drar in pengar på det (läs Alkohol, tobak, medicin över disk). Det ska också nämnas att jag nu inte talar om tunga droger som Kokain, Heroin där man dödsorsakerna ligger högt uppe på listan. Tänkvärt är att anabola steroider ligger bakom c-vitamin på denna "dödslista". Alkohol och tobak ligger topp tre!

Istället för att en av mina nära vänner vill använda sig och kemiskt framställt knark (läs sömnmedel mm.), har han märkt hur Cannabis hjälper honom slappna av på kvällarna efter bara något bloss. Han anser och tycker det känns bättre att ta något som framställts naturligt än att bli tvingad i sig tablett efter tablett som är kemiskt framkallad.

(Ska nämnas att denna polare ej är en hippie, utan annars en helt normal och smart individ.) (OBS, inte för att hippies är osmarta men menar på "typen" av människa han är.)

Denna profiliering kommer troligen inte stoppas, snarare eskalera då de inte får tillräckligt med motstånd. Att skattepengar går åt för att försäkra sig om att ingen på ett gym/på stan använder sig av något otillåtet preparat är fel väg att gå. För det första blir folk felaktigt misstänkta och därmed tappas en stor del av förtroendet för lagens väktare. För det andra går det åt enorma summor på dessa utredningar! 

Vila från träningen idag, imorgon är det Axlar triceps som gäller!
Hane bra, Ciao!

6 kommentarer:

  1. Riktigt bra skrivet mannen!! Allt du säger är helt rätt.

    SvaraRadera
  2. Bra skrivet. Har själv blivit profilerad av Kling och Klang! Jag slapp undan eftersom jag är finsk medborgare och dom inte har någon rätt att ta prover på utländska medborgare. Men jag blev grundligt mudrad och dom var helt säckra på att dom skulle hitta "godis" i min träningsväska. Men så blev inte fallet, missade båten hem tack vare händelsen inte så kul...

    SvaraRadera
  3. Mycket bra skrivet!!

    SvaraRadera
  4. Tack gubbar! Conny, det var dock riktigt drygt att du missade båten!

    SvaraRadera
  5. bra skriver mannen, dessa idioter som har så mycket mer saker att prioritera än folk som tränar sönder sig själva, DERAS KROPPAR DERAS VAL! skadar det ingen annan ska det inte vara några problem!

    SvaraRadera
  6. Bra skrivit!
    Är så trött på att man kan gå in och bara peka ut folk och säga att de är kriminella enbart för att de ser ut på ett visst sätt.

    SvaraRadera